اهمیت و جایگاه کتاب نویسی

نظر بزرگان در مورد کتاب و کتاب نویسی

خداوند باريتعالي  مي فرمايد نون والقلم وما يسطرون (قسم به قلم و آنچه مي نويسد). در قران مجيد ۴۱۹ بار کلمه کتاب چه بصورت اسم ، فعل و چه مفرد و جمع بيان شده است و اين نشان دهنده عظمت و اهميت کتاب و نوشتن  مي‌باشد و پيامبر عظيم الشان اسلام  محمد (ص) مي فرمايد زه گهواره تا گور  دانش بجوي و لذا اهميت علم آموزي و کسب دانش بر‌کسي پوشيده نيست .

اعتقد دارم ۹۰ درصد اطلاعات و معلومات و آموخته هاي علمي خودمون را از کتابها کسب مي‌کنيم و فقط ده درصد رو از معلمين واساتيد به‌دست مي‌آوريم.

پيامبرگرامي اسلام مي فرمايد: علم را با نوشتن در بند کنيد.

مفضل مي‌گويد: امام صادق عليه السلام به من فرمود: بنويس، و دانش خود را در بين مردم  پخش نما تا اگر مُردي کتابهاي تو، به فرزندانت به ارث برسد زيرا زمان پر هرج و مرجي براي مردم فرا مي رسد که جز با کتابهاي شما آسوده خاطر نمي‌شوند.

ابوبصير مي گويد: « از امام صادق عليه السلام شنيدم که مي‌فرمود: بنويسيد، چون  شما چيزي را حفظ نمي‌کنيد جز آنکه آنرا بنويسيد.»

عبيد بن زراره مي گويد: امام صادق عليه السلام فرمود کتابها و نوشته‌هاي خود را حفظ نمائيد زيرا بزودي به آن نياز پيدا مي‌کنيد.

و باز آن حضرت فرمود: دل بر نوشتن اعتماد مي‌کند.

انيشتين:

افکار و انديشه هاي انسان به گونه اي است که ممکن است فقط خواندن يک کتاب پايه انديشه‌ها و افکار انسان را بر مبناي جديد يا در مسير خاصي قرار دهد و چه بسا ممکن است کتابي مسير سرنوشت ميليون‌ها انسان را در راه مخصوصي‌قراردهد.

مُنتِسکيو:

من هيچ غمي نداشتم که خواندن يک صفحه کتاب از بين نبرده باشد. کتاب، عمر دوباره است. در دنيا لذتي که با لذت مطالعه برابري کند، نيست.

کتاب را زياد مطالعه‌کنيد تا بفهميد که هيچ نمي‌دانيد.

کارلايل:

دانشگاه واقعي، جايي است که مجموعه‌اي از کتاب در آن جمع آوري شده‌باشد.

موريس مترلينگ:

آدم تنها در بهشت هم باشد، به او خوش نمي‌گذرد، ولي کسي که به کتاب يا تحقيق علاقه مند است، هنگامي که به مطالعه يا تفکر مشغول است، جهنم، به تنهايي براي او بهترين بهشت‌هاست.

آبراهام لينکلن:

بدون حکومت، مي شود زندگي کرد، ولي بدون کتاب و مطبوعات نمي‌شود.

وُلتر:

برگ هاي کتاب به منزله بال هايي هستند که روح ما را به عالم نور و روشنايي پرواز مي دهند.

ويکتور هوگو:

خوشبخت،‌کسي است که به يکي از اين دو چيز دسترسي دارد، يا کتاب‌هاي خوب يا دوستاني که اهل‌کتاب باشند.

جرج جرواق:

۲۰۰ بار نهج البلاغه را مطالعه کردم تا بتوانم درباره شخصيت امام علي عليه السلام بنويسم. اعراب آن روز، قدر علي بن ابي طالب عليه السلام را نشناختند و او را درک نکردند. علي بن ابي طالب عليه السلام متعلق به قرن بيستم است.

ابن ابي الحديد:

در عرض پنجاه سال عمر، هزار بار خطبه همّام را خوانده ام و هر بار اثر خاص بر من نهاده‌‌است. نمي دانم اين اثر از‌شدت علاقه‌اي است که به گوينده آن دارم يا در تأثير سخن است که بر من مي‌نهد.

سهراب سپهري:

کتاب آسماني‌ما (قرآن)، گذشته از جنبه‌الوهيت و تقديس، از باارزش ترين شاهکارهاي ادبي جهان است.

سقراط:

جامعه وقتي فرزانگي و سعادت مي‌يابد که مطالعه، کار روزانه‌اش باشد.

بيهقي:

بهترين سخن‌گويان و ياران، کتاب است و آن‌گاه که دوستان تنهايت نهند، مي‌تواني به آن سرگرم شوي. اگر او را هم راز خويش قرار‌دهي، سرّ تو را فاش نمي‌کند و با کتاب‌است که مي توان به دانش و نيکي‌ها دست يافت.

محمدتقي شريعتي:

من ده ساعت مطالعه مي‌کنم تا يک سخنراني‌کنم و بعضي يک ساعت مطالعه مي‌کنند و ده مجلس حرف مي‌زنند.

عماد کاتب:

تا به حال نديدم کسي امروز‌ کتابي بنويسد، مگر اينکه فردا مي‌گويد: اي‌کاش اين عبارت را تغيير مي‌دادم که اگر چنين مي‌نوشتم، بهتر‌بود و اي‌کاش اين جملات را اضافه مي‌کردم که اگر چنين مي‌شد، نيکوتر بود و اي‌کاش اين قسمت مقدّم بود که اگر چنين بود، جالب‌تر بود و اين شگفت انگيز و مايه عبرت‌است و اين خود، دليل بر جهل و ناداني بشر‌است.

برای شرکت در دوره آنلاین کتاب نویسی اینجا کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *